Tips & tricks: alles over aquagym

Tips & tricks: alles over aquagym

3 Minuten
03 Jan 2019

Afgelopen zomer was het dan eindelijk zover: ik mocht aquagym geven. Helaas wist ik dit pas 1 dag van tevoren. Ik had natuurlijk wel goed opgelet bij de trainingen, maar toch vond ik het best wel even spannend en wist ik niet precies meer welke pasjes ik allemaal kon gebruiken. Gelukkig heb ik lieve collega’s die filmpjes, afspeellijsten en tips door wilden sturen, zodat de aquagym niet helemaal in het water viel (pun intended). Mochten jullie een keer in dezelfde situatie komen, hoop ik dat dit blog jullie een beetje kan helpen!

Opbouw

Een aquagymsessie duurt meestal ongeveer een halfuurtje. Dit is inclusief een warming-up en een cooling down. Hiertussen zit het langste gedeelte van de les en focus je je op wat zwaardere oefeningen in het water en eventueel nog wat buikspieroefeningen. Een halfuur aquagym is ongeveer 9 of 10 muzieknummers. Zet vlak voordat je begint alvast de muziek aan om de mensen te laten weten dat er een activiteit gaat beginnen. Kondig dit ook zeker aan als je een microfoon(tje) tot je beschikking hebt. Als je deze niet hebt, kun je een rondje maken door het zwembad om iedereen mee te laten doen met je aquagym.

Warming-up

Gebruik voor je warming up ongeveer 2 nummers (ongeveer 6 à 7 minuten) . Tijdens deze nummers ga je nog niet helemaal los, maar begin je met het langzaam warm maken van de spieren. Dit kan door veel te marcheren in het water en een beetje te rekken en te strekken. Ook het wegduwen van water op verschillende manieren is vrij eenvoudig, maar wel effectief!

Midden

Dit is waar het eigenlijk om gaat. In dit stuk ga je wat moeilijkere en zwaardere bewegingen in het water doen. Dit kun je prima vooraf voorbereiden. Het is ook niet erg als hier veel herhaling in voor komt, zolang je het maar met veel enthousiasme doet! Belangrijk om op te letten is dat je de armen en benen ongeveer evenveel gebruikt. Dit geldt ook voor de linker- en rechterkant. Dus als je 8 keer een lunge doet met je rechterbeen naar voren, doe je deze ook 8 keer met je linkerbeen naar voren. Een andere tip is het gebruiken van minidisco dansjes in je aquagym. Gebruik dezelfde choreografieën als tijdens de minidisco, maar dan op andere muziek. Werkt top en iedereen danst sowieso mee!

Ik deed zelf altijd aan het einde van het middenstuk nog wat buikspieroefeningen op de rand van het zwembad. Dit duurde ongeveer 3 tot 5 minuten van de les. Hierin kun je watertrappelen, crunches, de v-sit en/of de pulse-up doen. Hiervoor kun je ook wat oefeningen opzoeken op internet. Het is wel belangrijk dat je zeker weet dat je zelf de oefeningen goed uit kunt voeren. Als je er niet helemaal zeker over bent kun je beter eerst nog een paar keer oefenen, voordat je het bij je aquagym gaat doen.

Cooling down

Na een hele enthousiaste aquagymsessie is het belangrijk dat je goed gaat rekken en strekken met alle deelnemers. Gebruik hier ook weer ongeveer 1 nummer voor uit je afspeellijst. Bij de cooling down kun je een paar keer goed in- en uitademen en vervolgens de armen en benen strekken. Na de cooling down is het tijd om alle gasten te bedanken en de rest van je programma te vertellen voor die dag. En onthoud: het hoeft niet allemaal perfect te gaan, het is immers camping aquagym. En hoe vaker je het doet, hoe beter je er in wordt.

Over de blogger
Manon Winter
Manon Winter

Bonjour! Ik ben Manon en ik hou van minidisco, de keukenprinses uithangen en crossfitten. Je kunt me tegenkomen tijdens de trainingen, waar ik de hele dag aan het stuiteren en dansen ben. Ik heb er al 3 zomers voor T4A opzitten en mag komende zomer nog een keertje!

alle blogs van Manon
Vacature bij deze blog
Een grote familie

Een grote familie

Land
Frankrijk
Salaris
€1100
Periode
Zomer 2020